torsdag 7 april 2011

Det vilar en förbannelse över vår resa till Afrika! Resan i går blev ju uppskjuten på grund av felbokning av resebyrån. Det gick just inga resor på onsdagar till Tanger. Mannen på resebyrån var lite förvirrad. Hans dotter hade kommit på sjukhus och han hade inte riktigt koll på vilken dag det var, 6 eller 7 april. Men vi skulle kunna åka i dag. Vi diskuterade om risken för att resan kunde bli inställd på grund av storm. Det blåser ju 15 sekundmeter och går höga vågor här i Fuengirola. Han skulle ringa om han hörde något om att det blev inställt. Vi hörde inget och bussen kom och hämtade oss som avtalat. Vi fick springa från frukostbordet, men vi hade fått oss till livs vad skulle. Efter en timmas färd kom guiden med sina två meddelanden. Det dåliga - att resan blivit inställd på grund av grov sjö i Gibraltar sund och att båten inte kunde gå in i hamnen i Tanger. Detta händer ofta vid denna årstiden då det stormar från ost. Hela Medelhavet trycker på och vill ut genom Hercules Stoder. Den goda nyheten var att han inte skulle utsätta oss för farligheter. Så efter ytterligare en timma var vi tillbaka till utgångspunkten. Det firade vi med att gå och hämta tillbaka våra pengar och uttrycka vår ömsesidiga beklaganden med resebyrå tjänstemannen som vi tyckte att vi hade lärt känna efter allt spring där! Sedan tog vi en förmiddagsfika, med expresso, croissant och brandy på en uteservering i solen. Nu har vi väl inget annat att göra än att slänga oss vid poolen vända den andra sidan till! Till det blir dags att proppa i oss lite mera av det goda….. Och så blev det! Ett par timmar vid poolen tillsammans med Anne Holt är inget dåligt sällskap. Och när vi blev hungriga gick vi bort till den restaurang på stranden där vi åt vår första lunch när vi kom till Fuengirola för två år sedan. Den ligger fortfarande i solen sent på eftermiddagen. De allra flesta andra restauranger ligger vid den tiden i skugga av alla hotellkomplexen. Entrecote och ytterligare ett Rioja vin. Sedan smälte vi maten i kvällssolen på strand, fortfarande med Anne i sällskap. Det är underbart att bara kunna låta timmarna gå i en kravlös tillvara. Det är semester, de’, se! Oftast brukar Luther se till att man är effektiv, även på semestern. Imorgon vi lunchtid bär det iväg hemåt till vardagen och det kylslagna Partille. Men vi är fullproppade med D-vitamin så vi kanske kan klara oss tills vårsolen börjar värma oss igen!