lördag 2 april 2011

Feuengirola 2011

Skall försöka få gång i resebloggen igen. Efter askmolnet för ett år sedan har vi inte dokumenterat våra resor, för det har inte varit så mycket att dokumentera! Resan till Venedig för ett år sedan askade som sagt inne och som alternativ var det inte så mycket som bjöds. Jylland eller Kiel med Stena Line. Blää! Vi försökte med tågresa till Venedig. Inte en chans hundratals människor stod i kö på Göteborgs Central för att komma hem. Försök att ta er till Köpenhamn rekommenderade informationen på Centralen. Vi kollade ned Silja Line att åka till Helsingfors, men på nätet fanns inget. Då ringde vi till Silja och beklagade oss så mycket att de förstod att det var synd om oss och Gunnel som skulle få fira sin 60-årsdag hemma istället för att få åka bort som vi hade hoppats på. Efter en vänta på nästan fem minuter kom Silja tjejen tillbaka och frågade om vi skulle vilja hålla tillgodo me en handikapps anpassad hytt. "Hur ser den ut?" frågade vi. "Den är bara dubbelt så stor som en vanlig hytt. Och så har den en extra säng för eventuell ledsagare!" "Den tar vi sa polisen" Och på så sätt räddades Gunnels födelsedagsfirande. Samtidigt fick vi några dagar i Nacka tillsammans med Katta, Henrik, Gustav och Erik. Sedan dess har vi inte förrän nu kommit i väg på någon resa. Och det höll på att sk-a sig denna gången också, men denna gången var det influensa och bihåleinflamation som försökte sätta käppar i semesterhjulen. Men vi fixade det! Nu har vi kommit till Fuengirola för tredje gången. Ett absolut fantastisk ställe för folk i vår ålder lugnt och städat så här på försäsongen. Ljummet i luften som en svensk sommar, trots att det bara är i början av april. Vattnet håller 18 grader som hemma på sommaren. Ett alldeles utmärkt sätt att starta våren med. Det samma gäller fär att avsluta sommaren med i oktober som när vi var haär med barnen och firade min, Sörens, 65-årsdag. Senast vi flög hit för 2½ år sedan var det med Stering och tre dagar efter vi kommit hem så kursade flygbolaget. Snacka om att vi hade tur. Jag vaknade med nyheten klockan 6 och skrattade hysteriskt hela dagen. Rôta heter det på göteborgska! Denna gång åkte vi med Ryanair. Mycket spännande, men helt OK! Allt fungerade som det skulle, men det var enkelt och effektivt, inget överdåd. Servicen kändes lite som 60-tal. Och då känner jag mig ju hemma, Allt var enklare förr, men kanske inte bättre!!! Vi checkade in mitt i natten, kl 01.15 och kom till ro vi 2 tiden. Vi somnade till vågornas brus utanför vår balkong. Dag två som är en lördaq har vi tillbringat mestadels på stranden, men vi har också hunnit med att vara på loppmarknad på marknadsplatsen och strosat runt i byn. Tittat på lägenhetskomplexet där vi bodde de föregående två gångerna vi var här, samt att handla. Gissa vad - sånt som rinner lätt och man blir glad av. Lunchen i dag bestod av jordgubbar och Cava, spanskt bubbelvin. Det är en god diet! Dessutom hittade vi 1½ liters flaskorna med Sangria som blev så populära de förra gångerna vi var här. DE släcker törsten fint! För de som kommer ihåg den fiskrestaurang som vi blev rekommenderade förra gången vi var här,men som tyvärr var stängd - den är öppen nu. Den ligger faktiskt vägg i vägg med vårt hotell och där åt vi en alldeles fantastisk middag i kväll.